Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tuszynie

Struktura MOPS w Tuszynie

Kierownik Ośrodka
mgr Lidia Zielińska

STRUKTURA WEWNĘTRZNA MOPS

W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne oznaczone symbolami literowymi:

  1. Stanowisko Organizacyjno - Administracyjne (OA);
  2. Zespól Finansowo - Księgowy (ZFK);
  3. Zespół Pracy Socjalnej (ZPS);
  4. Stanowisko Obsługi Świadczeń (OS);
  5. Zespół ds. Obsługi Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych, Dodatków Mieszkaniowych i Energetycznych (SRA, DM, E);
  6. Zespół Wspierania Rodziny (ZWR);
  7. Stanowisko Asystentów Osobistych Osób Niepełnosprawnych (AOON);
  8. Stanowisko Psychologa (PSYCH.);
  9. Stanowisko Młodszy opiekun (MO).

Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka za realizację powierzonych zadań, a także wykonywanie poleceń służbowych i przestrzeganie dyscypliny pracy.

MOPS kieruje i reprezentuje na zewnątrz Kierownik, zatrudniony przez Burmistrza Miasta Tuszyn.
Kierownik jest odpowiedzialny przed Burmistrzem za należyte, prawidłowe i sprawne wykonywanie poleceń służbowych, określonych przepisami prawa.
Kierownik MOPS jest zwierzchnikiem służbowym pracowników MOPS.

Do innych zadań Kierownika należy:

  • właściwa organizacja pracy i prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka,
  • diagnoza potrzeb na świadczenia w ramach realizowanych przez Ośrodek zadań,
  • wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych,
  • określanie zadań polityki kadrowej, dbałość o należny dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji i inne zadania.

ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH MOPS

Do zadań pracownika ds. organizacyjno-administracyjnych należy:

  1. prowadzenie spraw osobowych pracowników Ośrodka,
  2. organizowanie szkoleń dla pracowników OPS,
  3. zabezpieczenie materiałowo-techniczne warunków pracy, w tym zakup sprzętu, materiałów i pomocy biurowych, zlecanie konserwacji i naprawy sprzętu,
  4. obsługa sekretariatu OPS,
  5. prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
  6. sporządzanie sprawozdań rocznych z działalności Ośrodka i strategii rozwiązywania problemów społecznych we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi i inne zadania - polecenia służbowe,

Do zadań Zespołu Finansowo- Księgowego należy;

  1. prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  2. sporządzanie, ustalanie zasad obiegu i archiwizowanie dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Ośrodka, sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
  3. prowadzenie księgowości w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Ośrodka, terminowe rozliczania finansowe z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi jednostkami gospodarczymi, współprace z bankiem finansującym,
  4. wydawanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
  5. gospodarka środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Ośrodka,
  6. dokonywanie kontroli wewnętrznej legalności dokumentów księgowych i płacowych,
  7. sporządzanie list wypłat i dokonywanie wypłat dla pracowników OPS,
  8. prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
  9. sporządzenie bilansu, projektów i planów budżetu finansowego Ośrodka,
  10. współpraca z innymi  komórkami organizacyjnymi Ośrodka i wykonywanie innych poleceń służbowych (zadań),

 

Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy:

  1. rozeznanie i diagnozowanie potrzeb mieszkańców w ramach przydzielonego rejonu opiekuńczego,
  2. przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów Ośrodka,
  3. wnioskowanie o udzielenie świadczeń określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
  4. realizację zadań powierzonych pomocy społecznej na podstawie przepisów innych ustaw, programów osłonowych i programów finansowych ze środków unijnych,
  5. współpraca z radnymi, środowiskiem lokalnym oraz innymi podmiotami i organizacjami na rzecz poprawy funkcjonowania mieszkańców gminy, w szczególności placówkami służby zdrowia, oświaty, kuratorami sądowymi,
  6. uczestniczenie w zespołach Interdyscyplinarnych
  7. przestrzeganie terminów realizacji powierzonych zadań określonych w przepisach prawa,
  8. wykonywanie innych poleceń służbowych

Do zadań pracownika ds. obsługi świadczeń należy:

  1. wprowadzanie i aktualizacja danych w systemie informatycznym na podstawie wywiadów przekazywanych przez ZPS
  2. emisja decyzji administracyjnych i przekazywanie ich do podpisu przez Kierownika Ośrodka lub inne osoby upoważnione do podpisywania decyzji,
  3. sporządzanie list wypłat świadczeń,
  4. rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne klientów OPS,
  5. sporządzanie sprawozdań dotyczących udzielonych świadczeń na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej,
  6. sporządzanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka corocznej OZPS,
  7. nadzór nad systemem informatycznym
  8. wykonywanie innych poleceń służbowych.

Do zadań Zespołu ds. Obsługi Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych należy:

  1. obsługa osób ubiegających się o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze  i świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
  2. wydawanie druków wniosków i formularzy, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków,
  3. weryfikacja wniosków, prowadzenie ewidencji przyjmowanych  wniosków, ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej i prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  4. wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie  przyznawanych świadczeń,
  5. przygotowywanie sprawozdań,
  6. wykonywanie innych zadań i poleceń służbowych.

 

Do zadań Zespołu Wspierania Rodziny należy:

  1. udzielanie wsparcia rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych, polegającej w szczególności na:
  • udzielanie konsultacji i poradnictwa specjalistycznego,
  • terapii i mediacji,
  • pomocy prawnej, w zakresie prawa rodzinnego,
  • organizowanie dla rodzin grup wsparcia lub grup samopomocy,
  1. opracowywanie i realizacja 3 - letnich gminnych programów wspierania rodziny,
  2. opracowywanie corocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny.

Kierownik Ośrodka, rodzinie przeżywającej trudności opiekuńczo - wychowawcze, przydziela asystenta rodziny.

Zadania asystenta rodziny:

  • opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym.
  • opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodziny pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
  • udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
  • udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi
  • wspieranie aktywności społecznej rodzin,
  • motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  • motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, udzielanie wparcia dzieciom oraz inne zadania i polecenia służbowe.

 

Do zadań Asystentów Osobistych Osób  Niepełnosprawnych (AOON) należy w szczególności:

1) wspieranie osób niepełnosprawnych w realizacji codziennych czynności, w tym wykonywanie czynności, których nie są w stanie wykonać samodzielnie;

2) pomoc w udziale w zajęciach rehabilitacyjnych i rekreacyjnych;

3) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i medycznych (w tym pomoc w wypełnianiu dokumentów, dotarciu do urzędu);

4) wspomaganie kształtowania właściwych relacji osób niepełnosprawnych z innymi, w szczególności z osobami z bezpośredniego otoczenia i ze środowiska lokalnego;

5) wspieranie osób niepełnosprawnych w dążeniu do samodzielności życiowej;

6) motywowania osób niepełnosprawnych do aktywności społecznej i zawodowej;

7) pomoc w innych potrzebach zgłoszonych przez osoby niepełnosprawne wynikające z ich indywidualnych potrzeb;

8) monitoring i sprawozdawczość z wykonywanych zadań;

9) współpraca z pracownikiem socjalnym

 

Do zadań Psychologa  należy w szczególności:

1) udzielanie pomocy psychologicznej osobom i rodzinom zgłaszającym się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej im. Mariusza Chołuja w Tuszynie,

2) diagnozowanie specyfiki problemów osób i rodzin zgłaszających się po pomoc,

3) prowadzenie specjalistycznej pracy psychologicznej rozwijającej samodzielność osób i rodzin oraz wzmocnienie ich integracji ze środowiskiem,

4) prowadzenie grup samopomocowych (wsparcia),

5) współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie opracowywania diagnoz i ustalania indywidualnych planów pomocy psychologicznej rodzinom i osobom zgłaszającym się do MOPS,

6) udzielanie wsparcia pracownikom socjalnym w zakresie prawidłowego reagowania na potrzeby i problemy osób, rodzin zgłaszających się do MOPS, a także poprzez wdrażanie nowych metod pracy z osobą i rodziną mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy społecznej,

7) poznawanie środowisk życia osób korzystających z pomocy psychologicznej celem optymalizacji podejmowanych działań,

8) współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na terenie gminy.

 

Do zadań Młodszego Opiekuna  należy w szczególności:

Prowadzenie spraw wynikających z Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku dot. usług opiekuńczych oraz zadania wynikające z zakresu czynności, w szczególności:

1. Usługi gospodarcze:

a) pomoc w czynnościach dnia codziennego, w miarę potrzeby; pomoc przy myciu, kąpaniu,
w ubieraniu się, jedzeniu, pomoc w zaspokajaniu czynności fizjologicznych,
b) zakup i dostarczanie artykułów spożywanych, leków i innych niezbędnych w gospodarstwie domowym,
c) przyrządzanie posiłków; w tym  zgodnie z zalecaną przez lekarza dietą,
d) przygotowywanie posiłków lub produktów na część dnia, w której osoba zainteresowana pozostaje sama oraz właściwe ich przechowywanie,
e) utrzymywanie porządku w pomieszczeniach użytkowanych lub zajmowanych przez osobę zainteresowaną,
f) utrzymywanie w czystości  bielizny pościelowej, ręczników i ubrania osoby zainteresowanej,
g) pomoc w zakupie odzieży i obuwia,
h) palenie w piecu, przynoszenie węgla, drewna,
i) zapewnienie w miarę możliwości kontaktów z otoczeniem,
j) pomoc osobie zainteresowanej w kontakcie z urzędami, instytucjami, zakładami opieki zdrowotnej itp.


2. Usługi pielęgnacyjne:

a) wykonywanie niezbędnych czynności związanych z utrzymaniem czystości osoby w zależności od indywidualnych potrzeb,
b) pielęgnacja, w szczególności w czasie choroby i rehabilitacji, zalecana przez lekarza,
c) pomoc w kontakcie z lekarzem leczącym i służbą zdrowia , zamawianie wizyt domowych, pomoc w rejestracji wizyt w poradni, w sytuacjach tego wymagających.

 

       

 

 

 

Zegar

Kalendarz

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Kwiecień 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Imieniny