Struktura MOPS w Tuszynie
Kierownik Ośrodka
mgr Lidia Zielińska
STRUKTURA WEWNĘTRZNA MOPS
W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne oznaczone symbolami literowymi:
- Stanowisko Organizacyjno - Administracyjne (OA);
- Zespól Finansowo - Księgowy (ZFK);
- Zespół Pracy Socjalnej (ZPS);
- Stanowisko Obsługi Świadczeń (OS);
- Zespół ds. Obsługi Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych, Dodatków Mieszkaniowych i Energetycznych (SRA, DM, E);
- Zespół Wspierania Rodziny (ZWR);
- Stanowisko Asystentów Osobistych Osób Niepełnosprawnych (AOON);
- Stanowisko Psychologa (PSYCH.);
- Stanowisko Młodszy opiekun (MO).
Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach są odpowiedzialni przed Kierownikiem Ośrodka za realizację powierzonych zadań, a także wykonywanie poleceń służbowych i przestrzeganie dyscypliny pracy.
MOPS kieruje i reprezentuje na zewnątrz Kierownik, zatrudniony przez Burmistrza Miasta Tuszyn.
Kierownik jest odpowiedzialny przed Burmistrzem za należyte, prawidłowe i sprawne wykonywanie poleceń służbowych, określonych przepisami prawa.
Kierownik MOPS jest zwierzchnikiem służbowym pracowników MOPS.
Do innych zadań Kierownika należy:
- właściwa organizacja pracy i prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka,
- diagnoza potrzeb na świadczenia w ramach realizowanych przez Ośrodek zadań,
- wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych,
- określanie zadań polityki kadrowej, dbałość o należny dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji i inne zadania.
ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH MOPS
Do zadań pracownika ds. organizacyjno-administracyjnych należy:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Ośrodka,
- organizowanie szkoleń dla pracowników OPS,
- zabezpieczenie materiałowo-techniczne warunków pracy, w tym zakup sprzętu, materiałów i pomocy biurowych, zlecanie konserwacji i naprawy sprzętu,
- obsługa sekretariatu OPS,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- sporządzanie sprawozdań rocznych z działalności Ośrodka i strategii rozwiązywania problemów społecznych we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi i inne zadania - polecenia służbowe,
Do zadań Zespołu Finansowo- Księgowego należy;
- prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sporządzanie, ustalanie zasad obiegu i archiwizowanie dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Ośrodka, sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
- prowadzenie księgowości w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu Ośrodka, terminowe rozliczania finansowe z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi jednostkami gospodarczymi, współprace z bankiem finansującym,
- wydawanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
- gospodarka środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Ośrodka,
- dokonywanie kontroli wewnętrznej legalności dokumentów księgowych i płacowych,
- sporządzanie list wypłat i dokonywanie wypłat dla pracowników OPS,
- prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
- sporządzenie bilansu, projektów i planów budżetu finansowego Ośrodka,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka i wykonywanie innych poleceń służbowych (zadań),
Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy:
- rozeznanie i diagnozowanie potrzeb mieszkańców w ramach przydzielonego rejonu opiekuńczego,
- przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów Ośrodka,
- wnioskowanie o udzielenie świadczeń określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej,
- realizację zadań powierzonych pomocy społecznej na podstawie przepisów innych ustaw, programów osłonowych i programów finansowych ze środków unijnych,
- współpraca z radnymi, środowiskiem lokalnym oraz innymi podmiotami i organizacjami na rzecz poprawy funkcjonowania mieszkańców gminy, w szczególności placówkami służby zdrowia, oświaty, kuratorami sądowymi,
- uczestniczenie w zespołach Interdyscyplinarnych
- przestrzeganie terminów realizacji powierzonych zadań określonych w przepisach prawa,
- wykonywanie innych poleceń służbowych
Do zadań pracownika ds. obsługi świadczeń należy:
- wprowadzanie i aktualizacja danych w systemie informatycznym na podstawie wywiadów przekazywanych przez ZPS
- emisja decyzji administracyjnych i przekazywanie ich do podpisu przez Kierownika Ośrodka lub inne osoby upoważnione do podpisywania decyzji,
- sporządzanie list wypłat świadczeń,
- rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne klientów OPS,
- sporządzanie sprawozdań dotyczących udzielonych świadczeń na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej,
- sporządzanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Ośrodka corocznej OZPS,
- nadzór nad systemem informatycznym
- wykonywanie innych poleceń służbowych.
Do zadań Zespołu ds. Obsługi Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych należy:
- obsługa osób ubiegających się o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze i świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
- wydawanie druków wniosków i formularzy, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków,
- weryfikacja wniosków, prowadzenie ewidencji przyjmowanych wniosków, ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej i prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie przyznawanych świadczeń,
- przygotowywanie sprawozdań,
- wykonywanie innych zadań i poleceń służbowych.
Do zadań Zespołu Wspierania Rodziny należy:
- udzielanie wsparcia rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych, polegającej w szczególności na:
- udzielanie konsultacji i poradnictwa specjalistycznego,
- terapii i mediacji,
- pomocy prawnej, w zakresie prawa rodzinnego,
- organizowanie dla rodzin grup wsparcia lub grup samopomocy,
- opracowywanie i realizacja 3 - letnich gminnych programów wspierania rodziny,
- opracowywanie corocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny.
Kierownik Ośrodka, rodzinie przeżywającej trudności opiekuńczo - wychowawcze, przydziela asystenta rodziny.
Zadania asystenta rodziny:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym.
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodziny pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, udzielanie wparcia dzieciom oraz inne zadania i polecenia służbowe.
Do zadań Asystentów Osobistych Osób Niepełnosprawnych (AOON) należy w szczególności:
1) wspieranie osób niepełnosprawnych w realizacji codziennych czynności, w tym wykonywanie czynności, których nie są w stanie wykonać samodzielnie;
2) pomoc w udziale w zajęciach rehabilitacyjnych i rekreacyjnych;
3) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i medycznych (w tym pomoc w wypełnianiu dokumentów, dotarciu do urzędu);
4) wspomaganie kształtowania właściwych relacji osób niepełnosprawnych z innymi, w szczególności z osobami z bezpośredniego otoczenia i ze środowiska lokalnego;
5) wspieranie osób niepełnosprawnych w dążeniu do samodzielności życiowej;
6) motywowania osób niepełnosprawnych do aktywności społecznej i zawodowej;
7) pomoc w innych potrzebach zgłoszonych przez osoby niepełnosprawne wynikające z ich indywidualnych potrzeb;
8) monitoring i sprawozdawczość z wykonywanych zadań;
9) współpraca z pracownikiem socjalnym
Do zadań Psychologa należy w szczególności:
1) udzielanie pomocy psychologicznej osobom i rodzinom zgłaszającym się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej im. Mariusza Chołuja w Tuszynie,
2) diagnozowanie specyfiki problemów osób i rodzin zgłaszających się po pomoc,
3) prowadzenie specjalistycznej pracy psychologicznej rozwijającej samodzielność osób i rodzin oraz wzmocnienie ich integracji ze środowiskiem,
4) prowadzenie grup samopomocowych (wsparcia),
5) współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie opracowywania diagnoz i ustalania indywidualnych planów pomocy psychologicznej rodzinom i osobom zgłaszającym się do MOPS,
6) udzielanie wsparcia pracownikom socjalnym w zakresie prawidłowego reagowania na potrzeby i problemy osób, rodzin zgłaszających się do MOPS, a także poprzez wdrażanie nowych metod pracy z osobą i rodziną mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy społecznej,
7) poznawanie środowisk życia osób korzystających z pomocy psychologicznej celem optymalizacji podejmowanych działań,
8) współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na terenie gminy.
Do zadań Młodszego Opiekuna należy w szczególności:
Prowadzenie spraw wynikających z Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku dot. usług opiekuńczych oraz zadania wynikające z zakresu czynności, w szczególności:
1. Usługi gospodarcze:
a) pomoc w czynnościach dnia codziennego, w miarę potrzeby; pomoc przy myciu, kąpaniu,
w ubieraniu się, jedzeniu, pomoc w zaspokajaniu czynności fizjologicznych,
b) zakup i dostarczanie artykułów spożywanych, leków i innych niezbędnych w gospodarstwie domowym,
c) przyrządzanie posiłków; w tym zgodnie z zalecaną przez lekarza dietą,
d) przygotowywanie posiłków lub produktów na część dnia, w której osoba zainteresowana pozostaje sama oraz właściwe ich przechowywanie,
e) utrzymywanie porządku w pomieszczeniach użytkowanych lub zajmowanych przez osobę zainteresowaną,
f) utrzymywanie w czystości bielizny pościelowej, ręczników i ubrania osoby zainteresowanej,
g) pomoc w zakupie odzieży i obuwia,
h) palenie w piecu, przynoszenie węgla, drewna,
i) zapewnienie w miarę możliwości kontaktów z otoczeniem,
j) pomoc osobie zainteresowanej w kontakcie z urzędami, instytucjami, zakładami opieki zdrowotnej itp.
2. Usługi pielęgnacyjne:
a) wykonywanie niezbędnych czynności związanych z utrzymaniem czystości osoby w zależności od indywidualnych potrzeb,
b) pielęgnacja, w szczególności w czasie choroby i rehabilitacji, zalecana przez lekarza,
c) pomoc w kontakcie z lekarzem leczącym i służbą zdrowia , zamawianie wizyt domowych, pomoc w rejestracji wizyt w poradni, w sytuacjach tego wymagających.